• Poza scriitoruluiDr. Szatmari Laura

Recunoști durerea unei pisici?

Mici prădători în natură, dar în același timp pradă pentru carnivore mai mari, pisicile au câteva particularități de comportament care fac destul de dificilă identificarea manifestărilor durerii. În natură, o pisică bolnavă care și-ar manifesta slăbiciunile ar fi veriga slabă a lanțului trofic și ar pieri, fiind prada perfectă. Prin urmare, își ascunde durerea.

Domesticirea și condițiile excelente în care sunt crescute astăzi nu le-au făcut să își uite comportamentele înnăscute. În plus, conduita micilor feline este atât de schimbată pe masa de consultație din cabinetul veterinar, încât chiar proprietarii recunosc diferența colosală în manifestări. De aceea ajutorul proprietarilor în identificarea semnelor durerii este deosebit de important atât pentru diagnosticarea unor afecțiuni cât și pentru a ne da seama de eficacitatea tratamentelor analgezice.

Următoarele schimbări pot indica durere și îți recomand să duci pisica la veterinar de îndată ce le observi:

Vocalizarea

Manifestare a durerii acute, mieunatul ascuțit, puternic indică o suferință activă, pisica poate să mârâie, chiar să atace când este atinsă o zonă dureroasă de pe corp, sau când cineva se apropie de ea. Mai poți sesiza tors insistent în condiții în care te-ai aștepta să nu toarcă.

Modificarea nivelului de activitate și a comportamentului

Dacă în cazul durerii acute, schimbarea generală de comportament poate fi percepută rapid, durerea cronică duce la scăderea graduală a nivelului de activitate, putând fi vizibilă doar pentru un cunoscător apropiat al pisicii.

Pisica poate deveni mai retrasă, alege locuri ascunse unde își petrece întreaga zi, evită să interacționeze cu familia sau devine agresivă când este atinsă.

Vei putea observa prelungirea perioadelor de somn în cazul în care încearcă să își menajeze o regiune corporală, sau perioade mai scurte neliniștite de somn dacă durerea este intensă, pisica se așază și se ridică de mai multe ori, părând că nu își găsește locul, își abandonează culcușurile preferate sau are poziții de somn ghemuite. În ceea ce privește mobilitatea, odată cu înaintarea în vârstă pisica poate avea un nivel mai redus de energie, dar poate să dezvolte și boli degenerative articulare ce pot deveni debilitante, poți observa mișcări înțepenite, coloana curbată, inabilitatea de a sări pe obiecte la care obișnuia să ajungă, neliniște și plimbări prelungite, tremurături ale membrelor sau întinderea lor repetată.

Modificarea posturii și a expresiilor faciale

Studii recente realizate de medici veterinari de la Universitatea din Montreal au demonstrat că postura și expresiile faciale ale pisicilor pot indica durerea acută, aceștia realizând chiar o aplicație de ajutor pentru medici veterinari, crescători și proprietari pe care o poți descărca de aici: https://www.felinegrimacescale.com . Ei au studiat indicii subtile cum ar fi aplecarea spre lateral a urechilor, poziția închisă a pleoapelor, tensionarea obrajilor, zbârlirea mustăților, poziția coborâtă a capului în raport cu linia umerilor sau chiar aplecarea capului, toate acestea fiind exprimări ale durerii. Descoperirile lor pot fi aplicabile și în cazul pisicilor fără stăpân.

Schimbarea comportamentului de îngrijire

O blană încâlcită, murdară, unsuroasă poate indica suferință. În revers, linsul excesiv al zonelor dureroase poate duce la depilații asimetrice, la ruperea firelor de păr și un aspect de blană „mâncată de molii”. Uneori, când zonele dureroase nu sunt accesibile, pisica va toaleta în exces blana din proximitatea lor.

Murdărirea casei

Întotdeauna există un motiv pentru care pisica nu folosește litiera corespunzător. Durerile asociate urinării în cazul cistitelor, sau durerile osteo-articulare de genunchi, șolduri, coloană produc disconfort puternic pisicii când escaladează litiera, determinând-o să o evite. În multe cazuri aceste pisici devin constipate și își fac nevoile în alte zone din casă. Pisica încearcă să îți transmită în acest caz că are probleme.

Modificarea apetitului alimentar și hidric

Un indiciu important, care, de cele mai multe ori, face ca pisica să fie adusă la cabinetul veterinar, este schimbarea apetitului. Pisicile care au dureri pot refuza hrana sau au apetit capricios.

Modificările fine ale comportamentului pisicilor sunt esențiale pentru depistarea unor boli ce evoluează tăcut cu durere: fracturi, osteoartrite, problemele dentare, pancreatite, litiaze, tumori etc. Te așteptăm la cabinetul veterinar Ceres Vet cu pisica ta dacă sesizezi schimbări din lista celor descrise mai sus, sau ai folosit aplicația Feline Grimace Pain Scale și scorul obținut indică durere.

194 afișări0 comentarii